Cinta

Cinta Itu Indah.......Cinta Itu Setia.......Cinta Itu Hebat.......Cinta Itu Hijrah.......Cinta Itu Asyik.......Cinta Itu Satu.......Cinta Itu Nikmat..

Monday, July 5, 2010

Mudahnya..Cerai..Pisah..Clash..

Assalamualaikum...satu topik atau pandangan dimana kita manusia bercinta lakukan sehari-hari...benda wajib pun kita lengah2 kan..tapi benda2 mcm ni kite utamakan...

Couple adalah satu hubungan diantara 2 org...sebab tu namanya couple..maka ia tidak perlu memiliki insan ketiga...atau dikira pemusnah harapan dan kebahgiaan..namun adakah kita sedar bahawasanya mulut ini mudah sangat melepaskan Pisah..Clash..Cerai...mengapa????mengapa???adakah ini merupakan trend????

Fikir sejenak..Allah mentakdirkan dan memberi jodoh kepada kita utk kita menghargai pasangan itu sehingga ke akhir hayat,namun mengapa sedikit sahaja x kene,x btul.."Kita Clash"...Nauzubillah...mudahnya...institusi rumahtangga cthnya...makin rmai melepaskan cerai..sambil SMS je sekarang ni..bahgaimana kita hendak memupuk satu konsep kasih sayang yang berpanjangan??????

Kita mampu melepaskan Pisah,Cerai,Clash..namun penahkah anda fikirkan disebalik kata2 itu pasangan anda akan lbh jauh berbeza selepas itu...pasangan anda akan merasakan dirinya hina..saya sering kali bertanya kepada mereka2 insan2 yang bergelar wanita/lelaki yg berpasangan...murah sangat ke CINTA anda???smpai ari ni kita kapel..bsk kita clash...MURAH nya Cinta anda..apa matlamat Cinta anda????memang saya x galakkan budaya kapel..berpasangan kerana ia tidak ada dlm ajaran Islam..namun saya ingin memberi jalan terbaek utk semua dlm mencari Cinta..

Jika dilarang..makin hendak dibuat...kan...sedar2 lah wahai wanita....sedar2 lah wahai lelaki..jgn MELACURKAN cinta yg Allah beri pada anda..kuatkan semngat...tetapkan MATLAMAT cinta anda..jgn letakkan anda sebgai org yang hina dalam Cinta...Cinta itu suci...maka peliharalah ia..jangan mudah melafazkan janji namun tidak dituruti...

Budaya skandal..semakin menjadi-jadi..mengapa?????Allah kurniakan 1 hati...maka 1 cinta sahaja yg mampu kita lahirkan wahai sahabat...nilai diri anda..mampu kah anda membahagi Cinta sedangkan hati anda satu??????

Tips mengelakkan penceraian/pisah/clash

1. Terima seadanya pasangan anda..kerana segala yg ada padanya adalah ciptaan Allah
2. Beri peluang utk membuat perbincangan...lahirkan kata2 lembut dalam perbincangan
3. Muhasabah diri sebelum melafazkan sesuatu...
4. Hindari marah..sabda Rasullullah.."Apabila marah jika masa itu kau berdiri
maka duduklah.."
5. Berikan kata-kata pujian dan kenangan dalam perhubungan anda...

Insyallah anda tidak mudah melepaskan PISAH,CLASH,CERAI tanpa anda sedari 1 hari nnti anda sendiri menyesalinya...Wallahualam...

1 comment: